Wskazówki dla osób prowadzących zajęcia dydaktyczne ze studentami z zaburzeniami i chorobami psychicznymi - Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami UEK

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Wskazówki dla osób prowadzących zajęcia dydaktyczne ze studentami z zaburzeniami i chorobami psychicznymi

Opracowanie: Katarzyna Skalska w oparciu o materiały i informacje uzyskane z Warszawskiego Domu pod Fontanną

  1. Przed studentami doświadczającymi problemów w obszarze zdrowia psychicznego należy stawiać takie same wymagania, jak przed innymi studentami, ponieważ zamierzają oni zdobyć wyższe wykształcenie, a to uczelnia odpowiada za uzyskany przez nich dyplom.
  2. Jeśli wykładowca nie został poinformowany o chorobie studenta, to niektóre jego zachowania, związane z objawami choroby lub skutkami przyjmowania leków (trudności w koncentracji uwagi, senność, zaburzenia łaknienia, problemy z motywacją i podejmowaniem decyzji) mogą być uważane za przejaw złej woli lub lekceważenia wymagań. Dlatego jeśli zauważymy tego typu zachowania studenta, warto w rozmowie indywidualnej wyjaśnić ich źródło.
  3. Zachowanie studenta doświadczającego ostrego kryzysu może wzbudzić u wykładowcy lęk, niepokój, bezradność. Jeśli się tak dzieje, warto podjąć próbę rozmowy ze studentem i zapytać o ewentualne problemy zdrowotne. Jeśli nie przynosi to rezultatu, szukajmy informacji i pomocy
  4. Praca ze studentem powinna być oparta na pełnej odpowiedzialności studenta za swoje decyzje i działania. Jednak bardzo ważna jest atmosfera cierpliwości, podmiotowości i życzliwego podejścia. Wyniki na uczelni rzutują bardzo często na poczucie własnej wartości, dlatego tak ważna jest atmosfera zrozumienia, gdy osoba nie może sobie poradzić z wymaganiami.
  5. Pomocne w przyswajaniu wiedzy może być przedstawianie materiału w różnorodny sposób, wykorzystując np.: pomoce multimedialnie, aktywizujące formy pracy grupowej, ćwiczenia.
  6. Prowadzący zajęcia może dodatkowo zaproponować alternatywne formy przekazywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnych (e-learning), które mogą być prowadzone na platformie zdalnego nauczania
  7. W sprawdzeniu wiedzy może okazać się przydatne dzielenie materiału na mniejsze części, a także możliwości wyboru formy w jakiej będzie zaliczenie lub egzamin.
  8. Każda pomoc dla studenta powinna być dostosowana do jego indywidualnych potrzeb. Nie wszystkie osoby chorujące psychicznie potrzebują takiego samego traktowania

Banery/Logo

Logo Fundusze Europejskie
Logo RP
Logo UEK
Logo Unia Europejska