O projekcie - Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami UEK

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

O projekcie

Tytuł projektu: UEK coraz bardziej dostępny 

Numer naboru: FERS.03.01-IP.08-001/24 

#FunduszeUE   #FunduszeEuropejskie

Logotyp UE

Wartość projektu: 8 245 578,00 zł  

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 7 997 578,00zł  

Okres realizacji projektu: 48 miesięcy. 

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027  
Projekt nr: FERS.03.01-IP.08-0145/24-00 
Czas realizacji: 02.01.2025 – 30.11.2028 

Wartość projektu: 8 245 578,00 zł 
Wkład Funduszy Europejskich: 7 997 578,00 zł

Nadrzędnym celem projektu jest zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym Osób z niepełnosprawnościami możliwości skorzystania z pełnej oferty szkolnictwa wyższego. Zaplanowane działania prowadzą do osiągnięcia dostępności uczelni dla wszystkich interesariuszy uczelni – studentów, w tym III wieku, doktorantów, pracowników oraz podmiotów z otoczenia zewnętrznego, i mogą wpłynąć na wybór przez przyszłych studentów UEK jako Uczelni, która jest przyjazna i dostępna dla każdego. 

Projekt obejmuje bezpośrednim wsparciem pracowników naukowych, dydaktycznych i administracyjnych wraz z kadrą zarządzającą. Przewiduje się, że w projekcie wezmą udział pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę lub na stałe współpracujący z Uczelnią. Kadra objęta wsparciem projektowym to osoby, które pracują ze studentami lub nadzorują prace uczelni i docelowo będą wspierali pośrednio lub bezpośrednio studentów z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami. Proporcja grupy docelowej odzwierciedla strukturę zatrudnienia na UEK. 

Dzięki kompleksowym, przemyślanym i wzajemnie uzupełniającym się działaniom projektowym, uczelnia osiągnie znaczący postęp w zapewnieniu pełnej dostępności dla wszystkich członków swojej społeczności. Wdrożone rozwiązania, obejmujące zarówno podniesienie kwalifikacji kadry, jak i modernizację infrastruktury, stworzy środowisko nauczania i pracy, które w pełni odpowiada potrzebom osób ze szczególnymi potrzebami. Rezultatem tych działań jest zwiększenie inkluzywności uczelni oraz poprawa jakości życia akademickiego dla wszystkich studentów i pracowników. W ten sposób uczelnia stanie się bardziej dostępna, inkluzywna i przyjazna dla wszystkich.  

Zadanie 1. Zwiększenie dostępności UEK w obszarze struktury organizacyjnej 

Wdrożenie innowacyjnych rozwiązań, takich jak system e-BON, ma na celu znaczące usprawnienie procesów administracyjnych oraz zapewnienie wysokiej jakości obsługi studentów i pracowników. Digitalizacja oraz automatyzacja wybranych czynności nie tylko przyspieszą realizację zadań, ale również przyczynią się do zwiększenia przejrzystości i efektywności działania. Równolegle, prowadzone są prace nad standaryzacją procedur związanych z dostępnością, co pozwoli na stworzenie jasnych i spójnych zasad działania w tym zakresie. Dzięki temu, każdy członek społeczności akademickiej będzie miał równy dostęp do zasobów i usług uczelni. Ponadto, włączenie aspektu dostępności do procesu zakupowego gwarantuje, że wszelkie inwestycje będą służyły tworzeniu środowiska w pełni przyjaznego dla osób ze szczególnymi potrzebami. Utworzenie Centrum Dostępności, oferującego kompleksowe wsparcie psychologiczne, jest kolejnym krokiem w kierunku budowania inkluzywnej uczelni. Dzięki tym działaniom, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie dąży do stworzenia środowiska, w którym każdy może rozwijać swój potencjał. 

Zadanie 2. Zwiększenie dostępności architektonicznej UEK

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie konsekwentnie pracuje nad stworzeniem w pełni dostępnego środowiska dla wszystkich członków społeczności akademickiej. W ramach tych działań planowane są: modernizacja infrastruktury, w tym remont pomieszczeń socjalnych i dostosowanie budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak systemy sygnalizacji wizualnej; opracowanie szczegółowych procedur, w tym planów ewakuacji, uwzględniających potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności; oraz zakup specjalistycznego sprzętu, np. krzeseł ewakuacyjnych. Dzięki tym działaniom uczelnia dąży do zapewnienia równych szans dla wszystkich, niezależnie od indywidualnych potrzeb. 

Zadanie 3. Zwiększenie dostępności informacyjno- komunikacyjnej UEK 

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie podejmuje szereg działań mających na celu zapewnienie pełnej dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Obejmują one między innymi: instalację pętli indukcyjnych w salach wykładowych, co ułatwi osobom niedosłyszącym uczestniczenie w zajęciach; stworzenie szczegółowego raportu o dostępności informacyjno-komunikacyjnej wszystkich urządzeń i technologii na uczelni; opracowanie kompleksowego planu likwidacji barier komunikacyjnych; wprowadzenie procedury dotyczącej dostępności wydarzeń; stosowanie prostego języka w komunikacji; zapewnienie tłumaczeń na język migowy; ujednolicenie oznakowania; tworzenie dostępnych materiałów graficznych; oraz rozwój wirtualnego spaceru po uczelni. Dzięki tym inicjatywom uczelnia staje się bardziej przyjazna i otwarta dla wszystkich studentów i pracowników. 

Zadanie 4. Zwiększenie dostępności cyfrowej UEK 

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie podejmuje szereg działań mających na celu poprawę dostępności cyfrowej swoich usług i zasobów. Celem tych działań jest zapewnienie, że każdy pracownik i student, niezależnie od swoich potrzeb, będzie mógł w pełni korzystać z oferowanych przez uczelnię rozwiązań informatycznych. Konkretne działania obejmują: Modernizację systemów HR: Wdrożenie nowego systemu informatycznego do zarządzania zasobami ludzkimi usprawni procesy wewnętrzne i zwiększy dostępność informacji dla pracowników. Audyty stron internetowych: Regularne sprawdzanie stron internetowych uczelni pod kątem zgodności z wytycznymi dostępności zapewni, że są one przyjazne dla wszystkich użytkowników. Standaryzacja tworzenia treści: Opracowanie procedur i standardów dotyczących tworzenia materiałów dydaktycznych i innych treści cyfrowych zagwarantuje ich dostępność dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Aktualizacja norm: Dostosowanie wewnętrznych standardów dostępności do najnowszych wytycznych WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) zapewni, że uczelnia spełnia najwyższe standardy w tej dziedzinie. Szkolenia pracowników: Prowadzenie szkoleń dla pracowników odpowiedzialnych za tworzenie i zarządzanie treścią cyfrową zwiększy świadomość na temat dostępności i pozwoli na skuteczne wdrażanie nowych standardów. 

Zadanie 5. Zwiększenie dostępności UEK dzięki wykorzystaniu technologii wspierających 

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie wprowadza innowacyjne rozwiązania technologiczne, aby zapewnić pełną dostępność dla wszystkich studentów, niezależnie od ich potrzeb. Dzięki inwestycjom w systemy VR, specjalistyczne oprogramowanie i sprzęt, uczelnia tworzy bardziej inkluzywne środowisko nauki i pracy. Studenci z ograniczeniami ruchowymi będą mogli odbywać wirtualne wycieczki po uczelni, a osoby z dysleksją czy niedosłuchem otrzymają wsparcie w procesie nauki. Nowe wyposażenie biblioteki oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach z alternatywnego WF-u, np. dźwiękowego strzelectwa laserowego, dodatkowo zwiększą komfort i jakość życia studentów. 

Zadanie 6. Opracowanie zarządzeń, procedur i regulaminów zwiększających dostępność UEK. 

Uniwersytet podejmuje kompleksowe działania, aby stać się uczelnią przyjazną dla wszystkich. Opracowane dokumenty tworzą ramowy system, który ma na celu zapewnienie równych szans edukacyjnych i umożliwienie pełnego uczestnictwa w życiu akademickim osobom z niepełnosprawnościami. 

Zadanie 7. Rozwój usług wspierające edukację, badania naukowe i rekrutację na studia na UEK. 

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie konsekwentnie buduje środowisko akademickie sprzyjające rozwojowi wszystkich studentów, w tym osób z niepełnosprawnościami. W ramach tych działań podejmowane są kompleksowe działania obejmujące zarówno sferę edukacyjną, jak i infrastrukturalną. Rozwój zasobów edukacyjnych to jeden z kluczowych obszarów działań. Opracowywane są specjalistyczne materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przykładowo, stworzenie słownika ekonomicznego w wersji przystępnej dla osób z niepełnosprawnościami znacząco ułatwia przyswajanie skomplikowanej terminologii. Równie istotne jest zapewnienie dostępności do nowoczesnych technologii. Opracowanie instrukcji obsługi programów biurowych w formacie przystosowanym do potrzeb osób niewidomych pozwala im na pełne wykorzystanie potencjału narzędzi informatycznych. Usprawnienie procedur to kolejny ważny element działań na rzecz inkluzji. Aktualizacja katalogu wsparcia edukacyjnego i usprawnienie procedury wnioskowania o pomoc zapewniają studentom szybki i łatwy dostęp do niezbędnych zasobów. Dzięki temu każdy student może skoncentrować się na nauce, nie martwiąc się o formalności. Inwestycje w infrastrukturę mają na celu stworzenie fizycznego środowiska sprzyjającego nauce i pracy. Przykładowo, zakup kabin wyciszających umożliwia studentom ze spektrum autyzmu lub innymi zaburzeniami sensorycznymi stworzenie optymalnych warunków do nauki. Wsparcie psychologiczne odgrywa kluczową rolę w procesie adaptacji studentów z niepełnosprawnościami do środowiska akademickiego. Zatrudnienie psychologa w Centrum Dostępności pozwala na zapewnienie profesjonalnej pomocy w sytuacjach kryzysowych oraz wsparcia w zakresie rozwoju umiejętności społecznych. Dzięki tym działaniom Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie staje się coraz bardziej przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. Stworzenie inkluzywnego środowiska edukacyjnego nie tylko spełnia wymogi prawne, ale przede wszystkim przyczynia się do rozwoju potencjału wszystkich studentów, niezależnie od ich szczególnych potrzeb.  

Zadanie 8. Szkolenia dla kadry i studentów UEK podnoszące świadomość niepełnosprawności. 

W celu promowania inkluzywności na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie podejmowane są działania mające na celu podniesienie świadomości pracowników i studentów w zakresie niepełnosprawności. Opracowuje się szczegółową procedurę obligującą wszystkich kierowników jednostek organizacyjnych do udziału w specjalistycznych szkoleniach. Dzięki temu zapewniona zostanie wiedza niezbędna do efektywnego wsparcia osób z niepełnosprawnościami na wszystkich szczeblach uczelni. Planuje się organizację cyklu szkoleń o różnym profilu, obejmujących zarówno zagadnienia ogólne, jak i specjalistyczne. Ponadto, przewiduje się aktywne zaangażowanie studentów w proces podnoszenia świadomości. 

#FunduszeUE   #FunduszeEuropejskie

 

Logotyp UE

 

Banery/Logo

Logo Fundusze Europejskie
Logo RP
Logo UEK
Logo Unia Europejska