Wskazówki dla osób prowadzących zajęcia dydaktyczne ze studentami z zaburzeniami i chorobami psychicznymi
8 lutego 2022
Opracowanie: Katarzyna Skalska w oparciu o materiały i informacje uzyskane z Warszawskiego Domu pod Fontanną
- Przed studentami doświadczającymi problemów w obszarze zdrowia psychicznego należy stawiać takie same wymagania, jak przed innymi studentami, ponieważ zamierzają oni zdobyć wyższe wykształcenie, a to uczelnia odpowiada za uzyskany przez nich dyplom.
- Jeśli wykładowca nie został poinformowany o chorobie studenta, to niektóre jego zachowania, związane z objawami choroby lub skutkami przyjmowania leków (trudności w koncentracji uwagi, senność, zaburzenia łaknienia, problemy z motywacją i podejmowaniem decyzji) mogą być uważane za przejaw złej woli lub lekceważenia wymagań. Dlatego jeśli zauważymy tego typu zachowania studenta, warto w rozmowie indywidualnej wyjaśnić ich źródło.
- Zachowanie studenta doświadczającego ostrego kryzysu może wzbudzić u wykładowcy lęk, niepokój, bezradność. Jeśli się tak dzieje, warto podjąć próbę rozmowy ze studentem i zapytać o ewentualne problemy zdrowotne. Jeśli nie przynosi to rezultatu, szukajmy informacji i pomocy
- Praca ze studentem powinna być oparta na pełnej odpowiedzialności studenta za swoje decyzje i działania. Jednak bardzo ważna jest atmosfera cierpliwości, podmiotowości i życzliwego podejścia. Wyniki na uczelni rzutują bardzo często na poczucie własnej wartości, dlatego tak ważna jest atmosfera zrozumienia, gdy osoba nie może sobie poradzić z wymaganiami.
- Pomocne w przyswajaniu wiedzy może być przedstawianie materiału w różnorodny sposób, wykorzystując np.: pomoce multimedialnie, aktywizujące formy pracy grupowej, ćwiczenia.
- Prowadzący zajęcia może dodatkowo zaproponować alternatywne formy przekazywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnych (e-learning), które mogą być prowadzone na platformie zdalnego nauczania
- W sprawdzeniu wiedzy może okazać się przydatne dzielenie materiału na mniejsze części, a także możliwości wyboru formy w jakiej będzie zaliczenie lub egzamin.
- Każda pomoc dla studenta powinna być dostosowana do jego indywidualnych potrzeb. Nie wszystkie osoby chorujące psychicznie potrzebują takiego samego traktowania